UX writing je velmi důležitou součástí internetového prodeje



Nakupujete někdy na Internetu? Já se tam pohybuji dost často a využívám internetových obchodů k pořízení velmi širokého spektra zboží. Zrovna nedávno jsem si objednával malířskou barvu a dřevěné řezivo a další výrobky z hobby marketu. Při nakupování jsem zcela závislý na popisu zboží a na produktových fotografiích a abych řekl pravdu, mám z toho všeho smíšené pocity. Jde totiž o to, že někteří prodejci, a není jich bohužel zrovna málo, nejsou schopni zákazníkovi naprosto zřetelně vysvětlit, co vlastně kupuje. Velmi často se setkávám s tím, že produktové fotky jsou velice malé, jsou pořízené v malém rozlišení a někdy tu schází pohledy z jiných úhlů, takže jedna malá fotka zpředu rozhodně nestačí k tomu, aby do detailu předvedla, jak výrobek vypadá.

práce v kanceláři

Dalším problémem je nedostatečný textový popis zboží a někdy i matoucí popis uživatelského menu, takže se zákazník začíná v tamním prostředí ztrácet. Jako modelový příklad bych mohl uvést tři výrobky, jejichž vlastnosti mohou být nedostatečně popsány, takže seriózní zájemce je pak odkázán na telefonický hovor nebo e-mailovou komunikaci, anebo ho to přestane bavit a nakoupí jinde. Třeba taková dámská letní obuv. U dámských sandálů je napsáno: „Stélka syntetika“. Syntetika je přece široký pojem a je tedy stélka vyrobena ze syntetické kůže neboli eko-kůže, což je polyuretan, anebo jde třeba o pěnu EVA, což je ethylenvinylacetát, tedy něco úplně jiného Anebo je stélka z PVC?

tvorba webu

Nebo chcete koupit šroub se závitem, který dosahuje jen do určité délky dříku, ale v popisu je pouze uvedena celková délka šroubu a chybí důležitá informace o délce závitové části. Posledním příkladem je již zmíněná malířská barva. Tu jsem nakoupil v obřím hobby marketu a z popisu zboží není zřejmé, jak vlastně vypadá finální nátěr. Je tam pouze uvedeno, že barva obsahuje dekorativní dřevěné úlomky, ale schází tu detailní fotografie již provedeného nátěru. K čemu je mi fotka plastové nádoby s barvou, tu si přece na zeď nedám!

Zákazníci zkrátka potřebují mít k dispozici perfektní popis UX writing Imperial media a kvalitní produktové fotky, jenže ne všude se s tím setkají. Abych ale jen nekritizoval, musím pochválit jednoho z finalistů „E-shop roku 2024“, tam jsem se u zboží, o které jsem měl zájem, setkal s precizním UX writingem i s perfektními produktovými fotkami.